sâmbătă, 7 ianuarie 2017

Insula fericitilor de August Strindberg



Insula fericitilor, editie Litera, Bucuresti, 1992, traducere Nora Iuga, e o mostra de viziune artistica a spiritului vizionar al artistului dedicat scrisului, originar din Suedia mijlocului secolului al XIX-lea, August Strindberg. Pasionat de scris si consacrat in arta dramaturgica, talentatul artist cu polivalente expresive se remarca printr-o critica vadita a politicii si sistemului coercitiv de oranduire sociala, experimentat chiar in primii sai ani de viata. O parabola, oglindire a metehnelor umane in problema coexistentei ce intampina si cu si fara aducerea in discutie a autoritatii divine invocate prin cler obstacole pe fondul oranduirii sociale de o putere de penetrare a adevarurilor de cele mai multe ori dureroase ale convietuirii diferit privite din perspective si pozitii sociale cotate unele mai sus, altele mai jos din punctul de vedere al acumularilor materiale de capital. O viziune similara cu cea a lui Dostoievski din intertextualul eseu si intitulat Marele inchizitor si scris de personajul sau Ivan Karamazov, tipologia intelectualului indoctrinat de o serie de acumulari de cunostinte ce tin locul vaditelor convingeri personale izvorate firesc din sinedin ultimul sau roman, opera de mare valoare artistica universala Fratii Karamazov. Si in Insula fericitilor si in Marele inchizitor critica naturii coercitive a oranduirii sociale puse pe seama convietuirii capata contur elaborat si distinctia celor doua puncte de vedere oarecum similare consta doar in tonul cu care autorii textuali semneaza argumentiile lor. 

Pe cand tonul ferm si vehement al caracterului Ivan Karamazov din opera lui Dostoievski denota clar pierderea unei credinte, asimilabila fie unei slabe dar palpabile la un moment dat sperante ce anima intreaga existenta a personajului intr-o lume cu obisnuinte si activitati cu caracter repetitiv, neinteles sau cel putin nechestionat anterior pentru ca odata inteles principiul si scopul lor omul in sine sa urmeze asumat si nu constrans de argumentul lui asa se face pentru ca toti fac asa si care la un moment dat se stinge definitiv in ideea ca lumea aceasta merge intr-o directie morala buna, iar dincolo de binele comun, social intrevazut de disciplinarea prin practicarea seturilor de reguli si restrictii la capatul vietii individul poate merita mantuirea vietii de apoi, caci in aceasta, biserica de-a lungul perioadei negre a Inchizitiei a practicat genocidul validat de minciuni cu care in loc de pastorit suflete oamenilor, unsii clericali si-au manjit mainile lipsite de constiinta de sangele martirilor nevinovati, fapt ce-i hraneste spiritul critic al lui Ivan pana acolo incat spre deosebire de fratele sau cel mai mic, Aliosa, un calugar iubitor de credinta pravoslavnica, el se simte haituit, atat de lipsa increderii in faptul ca Dumnezeu nu poate exista si pentru el cata vreme a putut accepta ca cei care lucreaza in numele Sau sa ucida ca sa educe, sau sa sperie pentru a disciplina, sau a manipula vointe incerte, August Strindberg prezinta nuvela aici de fata intr-o maniera in care ironia bine inserata intr-o argumentatie specifica da textului valoarea artistica ce l-a consacrat pe suedez in prima linie a scrisului literar universal atemporal. Combatand aceleasi abateri de la o moralitate fireasca omeniei umanitatii supuse legii convietuirii printr-un registru ironic ce aduce-n prim-plan comicul de situatie prin felul in care-si denumeste unele personaje, sau comparatiile parabolei Atlantica-Atlantida, Insula fericitilor devine din unghiuri diverse de privire una in care la fel de bine definitia toponimica poate dezminti prima ipoteza asupra realitatii. 

Asa ca privitul in oglinda pentru reflectia asupra realitatii, iata o munca dusa la slefuirea celei mai bune calitati recunoscute artistic universal. Merituosul virtuos, dramaturgul suedez Strindberg exceleaza prin arta lui fotografic-picturala vizionara in felul in care prin tusuri fine reda lumea timpurilor sale cu tot aplombul unui Hybris numai bun de amintit si criticat pentru a fi indreptat ulterior. Si asta, poate chiar deloc intamplator, cata vreme interesele si talentele polivalente in materie de arta i-au purtat spiritul si spre alte ramuri artistice ca de pilda pictura, fotografia tocmai pentru ca memoria vizuala sa hraneasca si mai creativ imaginatia atunci cand compozitia artistica textuala intra pe taramul codului alfabetic. Mereu viu, antrenant textul suedezului, oglinda inca vie a lumii timpurilor ce l-au urmat pe scriitorul disparut acum mai bine de 100 ani, nu si din infinita memorie ancestrala a canonului valorilor literare universale unde are locul sau bine meritat printre mintile luminate.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

exprima-te liber!

#@ Cartoane Adunam Sa Luam Telefon Smart

- Ba, voi stiti ce nu stiu eu? - Ce? - Bine, in privinta multor alte lucruri nu sunt cu certitudine sigur ca pot pune mana pe inima can...