miercuri, 15 martie 2017

Listen to me, you get it?

- Mama draga, pune mana si lasa prostiile, treci si-nvata o limba straina ca la carte, intra si tu pe net, simplu, de acasa, cand ai timp, de n-ai, iti faci si in cateva luni ai si strans banutii de care ai nevoie sa emigrezi dupa ce-i dai pe spate pe aia de la ambasada la interviu cu ce cunostinte bune ai tu si ce poti face pentru compania care te-a recrutat. Viza n-am nicio indoiala ca vine la pachet c-o strangere frateasca de mana, indiferent din partea cui vine, c-o fi vreo tanti de-asta mamoasa c-o empatie dusa dincolo de mamosenie, sau vreun fost camarad de arme cu Chuck Norris, infiltrat pana una-alta de guvernul lor ca oficial in ambasada lor la noi. Engleza pentru toti, nu zic prostii, ca fiecare cu cat i-a dat Doamne-Doamne la mansarda, dar poate c-a descoperit omul in sinea lui ca poate si singur sa fie ambitios si sa reuseasca in viata si atunci ca tot vine internationalizarea asta si strainatatea devine ceva curent de experimentat pentru oameni ce se dizloca din pamantul casei si mobilitatea muncii face din el cu necesitatea stringenta a adaptarii oriunde, oricum, un internationalist intr-un sat global, in care limba comuna uite ca e acum engleza, vorbita cu parti-priuri de pronuntie frumoase, dulci, acrisoare ca lamaia verde printre suratele ei galbene toate de oftica, stii ce zic?



- Incerc sa-mi dau seama daca tu chiar vorbesti serios la ce ai auzit de la mine povestindu-ti de prietenii mei care au ajuns prin America, tu mami?
- Da, ma, baiete, despre asta chiar ca vorbesc si sunt dispusa a te ajuta, pe bune! Engleza online dai pe google, si-nveti engleza de acasa, ca si-asa mai stai tu cu nasu-n pc de uite-te la tine ce rahitic ai ramas, pe cand Stefan si toti ceilalti, dac-au mai iesit la vremea cand erati si mai mici si corpul in plina dezvoltare, aerul curat, joaca, apoi a pune mana pe fel de fel de treburi, desfacut, reparat, construit fel de fel de chichite, uite ce bine le prinde acum, unu-i constructor, altu-i mecanic auto si face la bani ca stie bine o meserie care se cauta, pe cand tu si o droaie de altii ca tine, uite ca inca nu prea stiti, nu puteti, dar nu e bai, mama, ca te ajutam, eu si cu tata sa-ti indeplinesti si tu visele tale, mama. Am tot auzit de America vietii unde vrei sa ajungi, sa muncesti intai, apoi sa te inscrii la colegiu, facultate, whatever, ideea e sa urci trepte mama, in viata si societate. Aici suntem in plina piata deschisa unde consumam ahtiati dupa ce 50 de ani am fost in comunism cu granitele inchise, ni s-au atrofiat muschii perceptiei si nu stiam de cate pot exista inafara lor, ce fel de oameni, ce fel de activitati, cum se pot face bani, cariere, bunuri mobile si imobile pot contribui la bunastarea pe care o poti experimenta pas-cu-pas.
- Pai si-mi dai tu bani acum pentru ca sa-ncep cursurile, de te rog, ca stii ca ce-am f..., sorry, vorbeam nepoliticos si nu se cade asa ceva, stricat, irosit pe jocuri, poker, gambling face parte din istoricul meu, de care, asa cum psihologul mi-a spus in sesiunile de terapie, nu am de ce sa ma rusinez de ele, sunt adevaruri personale de care nu am cum ma dezice, decat voind asa ceva sa nu mai repet si deci, tot timpul sa ma agat de sfoara pe care se urca spre trapa de salvare de la pierzanie. Asa nu, in mod clar! Deci?
- Da, piciule, piciul mamei, pici, fir-ar el de pici, ca uite ce-nseamna feminism prost inteles de tendintele tot mai acaparatoare ale emergentei societatii, te fura valul mama, asta sa stii tu, te vezi detinand chioscul, facand contabilitatea la inceput, apoi zici ca din chiosc, faci vila, vila o-mparti in magazin mai mare ca chioscul de debut ca antreprenor, apoi etajul de locuit, in ceva timp profitul reinvestit aduce liniste si... pe dracu, mai ce aduce? Pai uite ce aduce, copil de 20 de ani, necalit in viata, nu tu trup care sa dea cu pumnu' sa cada boul, cum ninge, sau bate vantu' pastile de raceala, dar vrea cafele, vrea tigari, nu ajung alea oficiale, mai pune mana si pe tot felul de tutunuri rulate de unii si de altii, suspecti de infractionalitate si despre care anturaj eu de-abia acum sa aflu cand progenitura o vad ca pe gandacul Metamorfozei kafkiene, fir-ar ele de treburi, iar eu sa ma cred patroana, sa n-am timp inafara de afacere si de casa, familie si restul activitatilor pe care, uite, inainte de emergenta libertatilor individuale in cadrul societatii mama, venite odata cu asa-zisa revolutie din '89, pe cand tu erai o mogaldeata in burta mea, si-uite-asa vine pierzania. Da' lasa, mama, ca-i vin eu ei de hac, ca ce stie altcineva mai bine ca o mama pentru ea si casa pe care o tine cu totul, nu?
- Asa e, mama! Deci ma ajuti!
- Te ajut, ma, te ajut, dar sa dea cine stiu eu sa faci iar caderi in nas, ca tragi pe nas, sau pipi tot felul de alte tutunuri, sau stii ce vreau sa zic, ca mana ce ti-o dau acum ca sa fii si tu om, asa cum vrei si tu si cum vreau si eu, mama draga, te va bate rau de tot. Taica-tu stie mai bine, ce fain ii lipesc pe spate, frunte mana mea grea, invatata cu greutatile vietii, intelegi? 
- Yes, ma'm!
- Hai, ma' ca-ncepi bine cu engleza asta, sa stii! Singur, de acasa, de la pc, pui mana si inveti, engleza ca-ti va prinde bine mai apoi, listen to me, I know what I'm saying! Deci fii atent la mine: daca intr-un an de zile esti deja acolo, pe vas, la vreunul dintre prietenii tai, aplici din tara, gasesti jobul, mergi la ambasada pentru viza, sau si mai si, mama, intri la facultate aici si vrei apoi work and travel, ideea e ca daca ajungi unde a ajuns Columb si tu si inveti naibii ceva folositor in viata pentru ca esti mare de-acum mama, la naiba de viata, nu mai esti sugar sa-ti tot dau tata cand plangi si te smiorcai ca sa cresti, apoi atunci, ai tot sprijinul meu, care, stii ceva, nu e putin lucru, caci o mama ca mine, presupune s-o asculti ca lumea, ceea ce tu, cu toata greseala mea despre care ti-am spus deja ca mi-o asum, ai si tu ho-ho partea de vina, dar, hai si-acum la pragul de sus al omului ce esti pe cale sa devii, fa-o pe mama mandra de tine, pui firav, ca tie-ti va fi cel mai bine, ascult-o tu pe mama!
.........................................................
- Mom, you can be proud of me! I'm fine, here is Rebecca, a good girl who's my friend and she wants to ask me from you, like a proposal, you know, she's irish, and it's been for a very long time a habit in her parent country when unmarried women used to propose for their men, once at four time, when february lasts one day more than for the other 3 previous years. So, when it is a leap year, they think that it is something miracle in the air, and some of their beliefs change from dream into reality!
- Give it to me, bring me on the cam, look at her, she's a lovely daughter in law! How are you doing, Becca, dear, mother in law says hi to you from the bottom of her heart and thanked to you for your love shared with her little boy! So, yes, you may have him aas a husband! You both of you have my bless and care! Be happy you two!
- Mum, you know something, the romanian commercial from tv, the one with, We'll be having a grandson? That's true, mum, I'll be dad soon enough for you to enjoy the new being grandmother! Get used to it!
- I will, even if you take my breath away with such an intense emotion that you gave me right now! Thank you, God, for such a tremendous happiness that I feel right now!
Articolul participa la Spring Superblog 2017. 

2 comentarii:

exprima-te liber!

Cafea si-o pilda vitala

- Ce nume ai da tu nesimtirii, vreau sa stiu si parerea ta, da? - Neobrazare... eu stiu, poate ca i s-ar mai putea adauga si alte sinon...